yinthe.reismee.nl

Port Macquarie en koala Burraneer Henry

We zijn inmiddels al weer een paar dagen in Port Macquarie waar het heel goed vertoeven is. De camping ligt aan de monding van de rivier, midden in het dorp. Alles op loopafstand, een luxe bijna.

Port Macquarie zelf is een erg leuk stadje. Heel gemoedelijk, met een prachtige ligging en voorzien vanveel wuivende palmbomen, leuke parkjes, hele mooie stranden en een prachtige monding van de rivier de Hastings waar we dagelijks de dolfijnen in zien zwemmen.

Aan het einde van de middag wandelen we langs het pad met beschilderde stenen langs de rivier naar een nabij gelegen hotel met terras met uitzicht over het water. De zon gaat onder over het land, wat zulk mooi licht oplevert rond zonsondergang. Alles krijgt een zachte gloed en de hele rivier lijkt te schitteren.

En dan gebeurt er iets opmerkelijks, elke avond weer. Ineens komen er vanaf het landzwermen vleermuizen (rond 500.000 fruit bats)over het hotelen de rivier heen vliegen. Ze vliegengeruisloosover debrede rivier die rijkt tot aan de horizon en verdwijnen danergens aan die kant van de rivier voor hun nachtelijke zoektocht naarvoedsel.En alsof dat, tesamen met de dolfijnen in de rivier, en de pelikanen en de vele koala's (kom ik zo nog op terug) niet genoeg is,komen rond dezelfde tijd delorakeets in actie. Vanuit alle hoeken schieten de gekleurde vogelsroekeloos overonze hoofden heen op weg naar die ene boom waar ze opdat moment allemaal in willen zitten, een palm pal voor het terras van het hotel. Vanuit die boom ontstijgt een enorm kabaalvankwetterende vogels. Zo hard dat we onze stemmen moeten verheffen om elkaar te kunnen verstaan. We hebbenmet open mond van verbazing en verrukkingomhoog (naar de vleermuizen en lorakeets), opzij (naar de schitterende zonsondergang), voor ons (naar de dolfijnen in het water) en rechts van ons (naar de beschilderde rotsen) gekeken. Maar ook naar de locals, die dit alles de normaalste zaak van de wereld vinden en er totaal geen aandacht meer aan schenken. Oh, en ik was de biertjes pal voor ons nog vergeten, de enorme glazen gevuld met een half liter goud vocht. XXL, net als in Amerika.

Wat de koala's betreft, Port Macquarie wordt ook wel de koala hoofdstad van de wereld genoemd. Ze hebben een zeer rijke populatie koala's in de ongerepte natuur rondom Port Macquarie. We hebben vandaag het koala ziekenhuis bezocht. Hier worden zieke en gewonde koala's opgevangen en verzorgd, evenals weesjes en ouwetjes. Harco en ik hebben namens Yinthe -voor haar 2e verjaardag - een jeugdige koala geadopteerd, Burraneer Henry genaamd. Dit is 'm:

Wat een schatje he.

Nou, dat was 'm weer voor deze keer. Morgen meer!