yinthe.reismee.nl

zwemmen met de Sydney funnel-web spider

'You better not go into the pool right now.'

Ik kijk op naar de vrouw die naar me toe is komen lopen. We zijn zojuist bij het zwembad aangekomen en ik ben bezig met de zwembandjes om Yinthe's armpjes te doen, voordat ze verder het zwembad inloopt.

'There's a spider in the pool', verklaart ze. 'Apparently one of the deadliest.'

Dan pas merk ik op dat erniemandin het zwembad is.Ik kijk naar de plek waar de vrouw naar wijst, een paar meterverderop. Aan de rand staat een groep mensen te kijkennaar de spin die op de bodem ligt. Snel pak ik Yinthe op en haastme het water uit. We lopen naar de plekom een kijkje te nemen.Op de bodem is inderdaad een grote spin te zien.

Een Australische vrouw vertelt een Amerikaanse toerist om welke spin het gaat. Een Sydney funnel-web spider. Eén van de drie dodelijkste spinnen van Australie, of van dewereld.
Geschrokken en gefascineerd tegelijkertijd kijken we nogmaals naar het beest.

Op dat moment komt een van de medewerkers van het park waar we op staan aanlopen met een stok met aan het uiteinde een net. Langzaam laat hijhet netzakken in het water envia de bodem schuift hij op de spin af. Voorzichtig vangt hij de spin in het net en haalt hij de stok weer naar boven.Zodra het net boven het water uitkomt schudt hij een paar keer goed aan de stok om ervoor de zorgen dat de spin onderin het net terecht komt. Een beet van de funnel-web spider kan dodelijk zijn. Er is een geval bekend waarineen kind binnen een kwartier nadat het was gebeten was overleden.

De man klemt intussen de stokken van het net strak op elkaar en sluit daarmee de spin in. Gevangen! Bijna trots laat de man de spin zien aan degenen dieeen blik willen werpen op het gevaarlijke beest. Harcogaat ook even kijken. Mij niet gezien. Ik heb het al niet zo op spinnen, laat staan op dodelijke varianten...

Zodra de man wegloopt met de spin nog in het net springen de eerste kinderen alweer in het water. Het gevaar is geweken, we kunnen weer rustigademhalen engaan zwemmen.

Harco en ik gruwelen nogeen poosje na.Dit wasde eerste ontmoeting met één van de dodelijke beesten van Australie.Oog in oog met een Sydneyfunnel-web spider:

Reacties

Reacties

mam

Lieve kinders, 'oeh yakkie', wat een gevaarlijk eng beest.!! Hoe groot is zo'n griezel, ongeveer?
Zo'n spin kan vast niet in zout water leven, he!?

Hoe zijn de weersverwachtingen verder op?

Het is nu echt voorjaar; de zon laat zich heel vaak zien!! Gisteren hadden we hier een strak blauwe lucht.
Heerlijk!! ( s'nachts is het nog wel rond het vriespunt.)

Tot de volgende keer!!
Heel veel liefs voor jullie 3 en, en een dikke knuffel voor Yinthe, doeg!

Anne-Marieke

He mams!
Deze spin was ongeveer 7 cm met poten meegerekend. En het klopt dat ze niet in zout water komen. Gelukkig maar, anders zou je de zee niet meer in durven. De kans op een haai en/of waterslang is al erg genoeg ;-)

Het weer hier is weer prachtig. Zon, 30 graden overdag, 20 graden 's nachts. De komende dagen worden weer af en toe wat regenbuien verwacht, maar goed, dat is te doen, als het maar niet de hele dag regent.

Fijn zeg, dat het in Nederland ook zulk mooi weer is! Is genieten dan he.

We hebben vanavond de kleine-uk website aan Yinthe laten zien, met de foto's. Ze kent jullie nog allemaal hoor! 'Oma!' en 'Opa!'. En ook buurjongetje Julian pakte ze er zo uit.

Tot snel weer! Morgen gaan we weer rijden, na 3 nachten op deze prachtige camping te hebben gestaan. Op naar de volgende mooie locatie.

liefs, Anne-Marieke

Bart

Gat-ver-darrie!!!!!

Dat je na die tijd het water wel in durfde! Ik had me opgesloten in een kamer zonder ramen denk ik. Bah.

Anne-Marieke

Moet heel eerlijk bekennen dat ik de hele camper door ben geweest die avond en nog niet helemaal gerust ging slapen...inmiddels zijn we buiten de straal van 100km van Sydney en haal ik iets opgeluchter adem (deze spin leeft alleen in dat gebied), maar als ik onverhoopt er 's nachts een keer uit moet ren ik zowat naar het wc blok en weer terug ;-) brrrr.... Het is niks vergeleken bij Guatemala maar daar waren ze dan weer niet giftig enzo.... Enige, enige nadeel van dit land!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!